måndag 25 december 2006

Dan efter dopparedan

Det är en konstig känsla att vakna mätt. Fast framförallt en obehaglig känsla. Det tog en liten stund innan jag orienterade mig i tillvaron. Den första minnesbild som dök upp var när jag och mamma hämtade in kak-korgen klockan två igår natt och gav saffranskakan, vaniljkrokarna och havredrömmarna en sista omgång.

Vet inte riktigt varför jag tyckte att det var en bra idé just då, med tanke på att jag redan mådde illa och hade svårt att ta djupa andetag.Urk...En sak är säker iallafall. Nästa år ska vi slutgiltigt avskaffa Aladdin-asken som stående inslag på julen. Alltså, jag är helt för frosseri, men livet är för kort för att sitta och trycka i sig industritillverkade-mjölkpulver-och-kakaomassa-parliner-som-bara-består-av-socker-och-som-(trots-påstående-om-motsatsen)-alla-smakar-diffust-av-nötmassa.

Annars var julen trevlig. Mycket brödbak. Ett med fikon och valnötter, samt två versioner av det rikskända "knådfria brödet". En klassisk och en där hälften av vetemjölet byttes ut mot fullkornsdinkel.

Fikonbrödet var himmelskt tillsammans med tjocka skivor Stilton-ost och ett litet glas marsala-vin, det knådfria gjorde sig utmärkt tillsammans med resterna av kalkonskinkan, tjockt med grovsenap och lite fräst savoykål.

Just det, sen gjorde jag en paj också. På savoykål, whiskycheddar, valnötter och mandel. Har i ärlighetens namn inte prövat den än, den står orörd på diskbänken. Ät-schemat igår var ju rätt hektiskt och människan har ju tyvärr bara begåvats med en matsäck.

Men, men nya tag i dag alltså.Tänker lägga upp recepten snart, men jag blir själv totalt oinspirerad av recept utan bilder, så det får bli när jag fått tummen ur ändan och laddat upp bliderna från kameran. Tills dess får ni ha en fortsatt trevlig (Aladdin-fri) jul!

Inga kommentarer: