tisdag 7 augusti 2007

Prestationsdemoner

Så var man här igen. Det har ekat tomt på den här bloggen ett tag. Av diverse anledningar. Jobb är en av dem. Vissa, mer nitiska bloggare, lyckas utmärkt med att hålla kombinera bloggandet med heltidsjobb. Jag orkar inte kombinera heltidsjobb med någonting, förrutom att stirra tomt framför mig.

Fast den främsta anledningen till att här inte har varit varken snack eller verkstad på sistone är prestationsångesten. That's right, prestationsångest trogen följeslagare och mitt livs gissel. Det gick liksom lite för bra för den här bloggen ett tag. På en blygsam skala, visst, men icke dessto mindre, började jag få en viss uppmärksamhet.

Jag kunde inte längre hålla mina de inre demonerna i schack genom att intala mig att detta var ett sketet litet hobbyprojekt som jag slängde ihop med vänster hand och inte brydde mig om, inte på riktigt.
Problemet är att såfort jag tar steget ut och börjar ta något på allvar, går det genast prestige i det. Kraven blir gigantiska. Jag måste bli bäst, världsbäst. Jag har i hela mitt liv medvetet valt bort grejer som det inte finns en teoretisk chans att jag kan bli bäst på. (Därav mitt icke-existerande sportintresse under uppväxten.)

Denna tvångstanke, en blandning av grandiost storhetsvansinne och uselt självförtroende, sätter jämt krokben för mig. Därför tänker jag inte låta denna blogg bli ännu ett sorgligt offer för mina tvångstankar. Från och med nu är detta en kravlös blogg. Därmed basta.

Ja, det var väl allt jag ville säga idag.

Nästa gång kanske jag tom skriver om mat.

2 kommentarer:

Olle sa...

Koks-hitler har jag nog inte blivit kallad an, nar jag lagar mat hemma sa brukar folk lamma det at mig, fast en gang korde jag ut min flickvan och pappa for att vi var for manga i koket. Jag far mest konstiga blickar over fantastiska saker saker jag hittat, men so ingen annan verkar bry sig om. Igar var jag overlycklig for jag hittat vatt Fleur de Sel och Poilane i Malmo (bot utomlands i 4 ar), ingen annan verkade fatta hur stort detta var.

Trevlig blogg Du har annars

Annica sa...

Hej, vad roligt att du är tillbaka! Din blogg är superbra. Måste bara säga det, och hoppas att jag därmed inte förvärrar din prestationsångest ;-) Kravlöst låter bra, så försöker jag också blogga!

Hälsningar från en, fram tills nu, anonym och hängiven läsare, som ska försöka bli bättre på att lämna uppskattande kommentarer till alla superbloggar hon följer..