lördag 19 maj 2007

Pity me

Nej, jag har inte dött. Eller slutat laga och äta god mat (hemska tanke). Eller slutat äta helt och hållet för den delen (ännu hemskare tanke).

För ursäkta vilken usel bloggare jag varit den här månaden kommer här min avbön/gnällvals/fjäsk:

För det första har jag jobbat som en liten slav. Har hoppat runt mellan tre olika skolor och vårdboendet där jag ska jobba i sommar. Som timvikare är man ensam ansvarig för sitt välmående, vilket jag glömde bort någonstans på vägen. Hence sa jag jag till alla som ringde. "Javisst-jag-kan-hoppa-in-där" var mitt mantra.

Förrutom en del pengar gav detta en del ohälsosamma bieffekter som t.ex att jag i onsdags avslutade ett bräde på tolv arbetsdagar i sträck. Vissa av dessa innebar skola på förmiddagen och sen direkt till vårdboendet för kvällsjobb. Ja, det är väldigt tråkigt att lyssna på en människa som gnäller över hur mycket hon jobbar, men jag lovar, det är mycket, mycket tråkigare att vara den människan.

Matmässigt innebar detta att jag åt vad som innebar minsta möjliga ansträngning. Vilket i praktiken innebar skolmat (inte bra mat alls, var är Jamie Oliver!?), vårdboendemat (om möjligt ännu värre än skolmaten) och falafel. Ja, och så barmhärtiga vänners matlagning som hindrade mig från helt gå under av god mat-abstinens.

För att göra allt ännu lite roligare hade jag även en ansökan till Östra Grevies måleri-linje att ta hand om. Naturligtvis var min framförhållning usel. Tre oljemålningsar och två kartonger med teckningar matrialiserar sig inte av ren tankekraft. Dessutom upptäckte jag att jag missat ansökningsdatum för den skriftliga anmälningen. Detta ledde till en extra tur ut till skolan där jag med K's hjälp fick fjäska in mig till en andra chans. När det hotet väl var avvärjt återstod ändå arbetsproverna, som det ju egentligen handlar om. Dagen innan de skulle in stod jag och torkade den sista tavlan med hårtork.

När jag sen trodde att allt äntligen lugnat, kom jag hem en dag och såg två kuvert på dörrmattan. Det ena var antagningsbeskedet till Östra Grevie (!!!) det andra var kontrollbeskedet från VHS. Jag öppnade ÖG-brevet först, och var därför genuint glad över det i fem minuter innan jag öppnade VHS-brevet och fick en kalldusch. Mitt snitt var mycket lägre än det borde vara efter alla kurser jag läst upp. Ringde till VHS-tanten. Sen följde en förvirrad konversation i tio minuter där jag först trodde att hela betygssystemet hade genomgått en drastisk men hemlig förändring. Jag var i totalt upplösningstillstånd när VHS-tanten försynt påpekade att jag ju faktiskt kunde läsa upp min tyska.

"Men det har jag ju gjort!!" skrek jag i den stackars tantens öra. "Jag har ju höjt det till MVG!" Sen följde en lång plågsam tystnad, efter vilken tanten mummlade fram att den kurs jag hade tentat upp på komvux inte motsvarade den tyska jag hade läst i gymnasiet.

Tillfällig black-out från min sida. Det tog en halv minut innan jag började andas igen. (Kändes det som iallafall) VHS-människan sa att jag fick ta detta med komvux för det fanns inget de kunde göra. Komvux-studievägledaren hade alltså översatt mina gamla tyskkurser fel till det nya kurssystemet. Jag hade läst tyska steg 1 och 2, när jag borde läst steg 3 och 4.

Ringde Komvux, men vid det här laget grät jag så mycket att det var ett under att de uppfattade någonting jag fick ur mig. Efter ett samtal i tio minuter, där komvux-kvinnan tyckte att det var mitt eget fel, eftersom jag borde förståt att det provet jag skrev var för lätt. Samt att det inte finns någonting komvux kan göra. Alls. Överhuvudtaget. Förrutom att säga att det är hemskt tråkigt. Tillslut fräste hon av mig med "Vad vill du att jag ska säga? Att vi ska hjälpa dig bara för att det är synd om dig?!"

Ja och det var det. Efter den första timmen av gråta-skrika-spy känns det ändå helt okej. Som om att detta var meningen på något sätt. Jag menar, sånt här händer ju bara inte. Att jag har tentat av 200 poäng av fel sort. Det är ren komik! Nu får jag ta det här året till att hålla på med min konst och läsa lite tyska parallellt. Sen får vi se. Jag orkar inte stressa mer iallafall.

Så,var nu goda medmänniskor och förlåt mig för en försummad blogg. Jag tänkte faktiskt publicera ett recept nu, men det känns som om detta inlägg redan är långt nog och ändå totalt off topic.

Maten får bli en annan dag (inte om en månad jag lovar!)

4 kommentarer:

Jessica sa...

Oj... lägg dig inte ner och bli sjuk nu!!! Sån adrenalinhigh blir lätt ja, down och så wowser och så ligger man där. När man hamnar i moment 22 så är det så frustrerande att man knappt vet vad man ska göra. Jag har också hamnat i ett sådant tillstånd där man knappt vet om man ska lägga sig i sängen i gråta eller bombhota ett par ställen så att de skärper sig eller vad. Inte för att något av det är särskilt konstruktivt men frustrationen blir ju enorm.
Men kom du in på konstskolan?
Hoppas det. Många kramar.

Oroa dig inte för läsarna. De finns här ändå :).

Jens sa...

Kul med Göteborg! Falafel har vi väl bara ett bra ställe och det är på Kungstorget, där finns det tre vagnar som säljer grym färskfriterad falafel för 25 kr, testa och se hur den står sig mot Malmös. När du ändå är där måste du så klart besöka Stora Saluhallen som ligger där, bara bra grejer och bra lunchställen. Vad gäller snabbmat så är det ju korv med mos som är Gbg:s specialitet, en halv special (korv i bröd med mos på) med räksallad hos Lasse På Heden är ett måste. När det gäller lyxmat rekommenderar jag Wasa Allé (Vasagatan), grym lunch men lite dyrt på kvällen, har sjyst afterwork på fredsgkvällen. Fikar gör du på Blue Mountain Café vid Skanstorget. Annars är Andra Långgatan vid Järntorget bra för diverse roliga affärer och ölhak.

Unknown sa...

Kul att se att du skrivit igen, mindre kul med tyskan. Men, grattis till Östra Grevie och skriiiv mer!

Anonym sa...

På frågan "Ska vi hjälpa dig bara för att det är synd dig?" skulle du ha svarat "Ni ska hjälpa mig annars blir det djävligt synd om dig!". Hämnas på tantfanskapet! Kontakta hennes chef (och hoppas på att de inte är nersuttna rövsystrar). Du är gullig, du är bäst, ingen protest! xo