torsdag 25 januari 2007

Gnäll-risotto

Matönskningar inför 2007:

1. Att det fanns ett större utbud av och att fler handlade ekologiskt.
(Man kan ju roa sig med att avgöra vilket som är hönan och vilket som är ägget..)

2. Att det äntligen blir kriminaliserat att kalla en fralla med ett hål i för "bagel".

3. Att tusen cafékulturs-blommor får blomma.
(Är det bara jag som är dödligt trött på det slentrianmässiga svenne-italienska utbudet på alla Sveriges caféer? Ja, jag gillar också soltorkade tomater. Men jag behöver inte äta dem jämnt. Speciellt inte i den beprövade-snudd-på-dödstråkiga kombinationen soltorkade tomater, mozarella och pesto.

Den italienska matkulturen är en av de rikaste i världen, men låt oss göra det rätt. Lämna ciabattan till dem som vet vad de sysslar med och har en genuin passion för det italienska köket och kaffet.

Nästan ännumer påfrestande än pesto-hegemonin är vågen av "amerikansk" cafér. (Läs: multinationella rovdriftsföretag som öppnat sitt 673:e muffins-och-brownie franchise). Nej, jag tror inte det är bra med kakor stora som tefat. I alla fall inte om de består till 85% av transfetter.

Så vågar man hoppas på lite mer kreativt tänkande i forsättningen? Ett ryskt blini-café? Ett mellanöstern-inspirerat vattenpipehak som säljer kaffe och baklava? Eller ett ställe som inriktar sig på att göra om svenska klassiker , typ köttbulle och rödbetsmackan, i en ny fräsch tappning?

Nu finns det ju verkligen eldsjälar därute, som verkligen brinner för sin mer eller mindre omöjliga idé och all heder till dem. Men att önska sig lite fler sådana ställen kan väl ändå inte vara att gapa över förmycket?

4. Att svenska översättare slutade ge sig på att försöka översätta Jamie Olivers cockney texter till svenska. Alltså, ibland är det så plågsamt att man måste vrida sig bort från boken och hyperventilera lite. Jag tycker alltid att översättningarna påminner om när svenska översättare ska ge sig på att tolka amerikanska ghetto-filmer med glosor som your average söder-kis slängde sig med på 50-talet.

Jag vet iofs inte riktigt vad alternativet skulle vara. Att bara översätta recepten kanske?

5. Att det kunde framträda en riktigt rolig, karismatisk och passionerad svensk TV-kock.
Jag börjar bli hjärtligt trött på att det bara verkar finnas utrymme för tre personlighetstyper i den svenska kock-världen, überkäck brud a là Mat-Tina och Layla, cool-ung-kille-med-glimten-i-ögat-typen (Mat-Niklas, den där Pelle, + 100 andra) eller den största gruppen av dem alla: bister, medelålders Jan Guillou-man med uppkavlade ärmar, magkagge som symbol för sin pondus, grava macho-komplex och råvaro-fetischism.

Jag kommer att köra min Nigella-dvd på repeat tills dess att Sverige kan gräva upp någon bättre.

Ja, jag har såklart ett par önskningar till, av det mer privata slaget. T.ex en hel extra resväska att ta med till Syrien i april för att proppa med mat. Dadelkakor, baklava, farmors hemmalagade aprikosmarmelad, hundra olika sorters rostade kikärter, nötter och frön, kryddor i mängd, syrade grönsaker...the list goes on.

Hm, insåg att min önskelista lätt kan ge folk intryck av att jag är en gnällig och bitter käring. Fast jag gör det ju bara utav välvilja. Jag blir ju arg för att jag bry mig. Det är bättre att hata än att vara likgiltig och allt det där.

Tänkte faktiskt vara lite konstruktiv också idag, så här kommer ett recept på en himmelskt god risotto.

Risotto med bönor och fläsk (6 port)

400g arborio- eller avorioris
1 liter kyckling eller grönsaksbuljong
1 msk olivolja
3 finhackade schalottenlökar
1/2 selleristånd
1 dl torrt vitt vin
2 finhackade vitlöksklyftor
riven parmesanost (efter smak, men det ska vara ganska rejäla mängder)
(2-3 matskedar smör)

50g pancetta eller bacon
250 g borlotti eller canellonibönor (färdigkokta)
2 msk färsk rosmarin

1. Värm buljongen. Stek fläsket i en torr panna, tills det är knaprigt. Låt det rinna av lite på hushållspapper. Finhacka och fräs grönsakerna i oljan tillsammans med den hackade rosmarinen och fläsket. Låt det inte ta färg, bara mjukna. Efter två-tre minuter tillsätter du riset. Höj värmen något. Här är det viktigt att man rör hela tiden, riset får absolut inte brännas.

2. När riskornen börjar bli "genomskinliga" efter några minuter, tillsätter man vinet och låter det koka bort under omrörning.

3. När vinet är nästan borta, tillsätter man en slev av buljongen och en nypa salt.Sänk värmen, det ska sjuda kraftigt men inte stormkoka. Så fort vätskan börjar koka bort tillsätter man en ny slev buljong, samtidigt som man rör hela tiden. Detta borde ta 15-20 minuter. När det är färdigt ska riset vara mjukt, med fortfarande ha lite tuggmotstånd. Lite al dente, typ.
Tillsätt bönorna de sista minuterna

4. Ta kastrullen från värmen, salta och peppra. (Försiktigt med salt, både fläsket och buljongen är salt.) Tillsätt parmesan och ev smör. Smöret ingår traditionellt sätt i receptet, men jag tycker att det funkar minst lika bra utan.

5. Ät så fort du kan!


1 kommentar:

Gitto sa...

Psst! Får du tag på en extra resväska så kan du väl packa ned mig iaf på vägen dit? Jag vill också till Syrien. Eller Libanon. Eller var som helst i mellanöstern där det är någorlunda fredligt.

Jag var till och med på väg att läsa arabiska programmet i Lund bara för att få ett halvårs utlandsstudier i Kairo eller Beirut, men tyvärr kom jag inte in. :)