onsdag 31 januari 2007

Man tager vad man haver

Uh, jag har varit sjuk och legat och ynkat mig hemma hos mina föräldrar. En fördel (och tro mig, det finns definitivt nackdelar) med att ha flyttat tillbaka till sin barndomsstad är att man har nära till såna till bekvämligheter.


Tyvärr har jag dock inte haft tillgång till dator och kamera så bloggandet har legat nere. Istället har jag legat pall på föräldrasoffan och tittat på avsnitt efter avsnitt med inspelade House och Grey's Anatomy, eller ägnat mig åt lättsmält plast-dramas litterära motsvarighet: Hanne Vibeke Holst (ni vet, hon som skrev Kronprinsessan).


Önskar att jag kunde säga att jag dagligen serverats, näringsrik, hemlagad mat också. Men, nej. Mina ömma moder har många dygder, men matlagning är inte en av dem. Kanelbullar är det först och sist på mammas repetoar.


När jag fortfarande bodde hemma och det var bråttom med att krysta fram ett bra middagsalternativ, låste sig mamma (som i vanliga fall är en intelligent kvinna) alltid fullständigt och kunde bara komma på ett förslag: fläskschnitzel.


Till saken hör att min pappa är muslim och jag var vegetarian.


Nej, den som har väckt mitt intresse för matlagning och troget satt mat på bordet är pappa. Tyvärr var pappa inte att lita på i detta läget eftersom han också var utslagen av det mördarvirus jag tagit med mig.


Så jag om jag inte ville leva på knäckebröd med ost och femton marmelader i olika stadier av förruttnelse (basutbudet i mina pärons kylskåp) var det bara att släpa sig upp varje dag och på darriga ben (obs, martyrpoäng!) och försöka tänka mycket kreativt kring tillgängliga ingredienser. Fast nöden är ju alla uppfinningars moder, så det blev en hel del god mat ändå.


T.ex min chili och zha´tar*rostade pumpa och puylins-sallad:




500g pumpa
1 dl okokta puylinser
1 röd paprika
1 gul lök
ev 1 avocado
1 msk zha´tar
1-2 msk olja
saften av en halv citron
skalet av en citron
2 klyftor vitlök
nypa chili av valfri sort och storlek
färsk timjan (ca en msk)
1 tsk bruna senapsfrön
salt och peppar


*Zha´tar, en kryddblandning som består av torkad timjan, sumack (syrlig krydda, påminner lite om citrus fast "kryddigare") och sesamfrön. Används till väldigt mycket olika saker i mellanöstern. Främst fungerar den som "pålägg" antingen till färdigt bröd eller på bröd som bakas, som en slags pizza. Den är ett stående inslag på frukostbordet (i allafall i Syrien och dess grannländer) då man först doppar brödet i olivolja och sedan i zha´tar. Denna rätt kallas kort och gott "zha´tar wa zeit" dvs zha´tar och olja.


1. Skala, rensa och skär pumpaköttet i jämna bitar. Klyfta löken. Lägg grönsakerna på en plåt. Sätt ugnen på 200 grader.


2. Blanda citronsaft, skal, kryddorna, riven eller pressad vitlök och olja.Jag tycker om att använda ganska mycket av både salt och chili, eftersom det gör pumpans sötma mer rättvisa. Häll ut blandningen över pumpan och löken, gegga runt ordentligt med händerna så att alla bitar täcks. Salta och peppra. Sätt in i ugnen med folie över. Sätt på vatten till linserna.


3. Smaksätt vattnet med lite grönsaksbuljong, låt linserna koka i 15-20 minuter. Pumpa och lök ska iallafall stå inne i en 20 minuter med folie på sig. Efter det tar man bort folien så att de för lite färg och yta. Låt stå i ytterligare 20 min. De sista tio kan man slänga in paprikan som är skuren i grova bitar.


4. Blanda ner hackad avokado om du har lust.Servera med en grön sallad, hembakat bröd och kanske en klick yoghurt. (Jag hade iofs bara en av tre att tillgå, men det gick bra ändå.)


1 kommentar:

Jens sa...

Wow! Cool rätt med en kryddblandning jag aldrig har hör talas om!