torsdag 18 januari 2007

Om brödet ocn livet (och Dexter)

Jag är nog den enda människa jag vet som kan få ett sjukligt begär (eller "cravings" som vi säger på svengelska) efter kålrabbi. Rå kålrabbi.

Jag kan sätta i mig en på fem minuter, jag bekymmrar mig knappt om att skala den. Mums.

Vill man äta den under lite mer verserade, men fortfarande råa former, är det jättegott att göra en liten sallad med ruccola och kanske lite körsbärstomater, smaksatt med en rejäl skvätt granatäpplesirap.

Brödbakandet har varit lite på sparlåga sen förra helgen, (då jag å andra sidan bakade fyra limpor och gjorde två plåtar müsli) men nu är det dags igen.

Vill gärna tro att bröd är själens spegel. Förra veckan när jag var i total obalans, gick alla bröd-projekt åt skogen. Det finska rågbrödet som jag arbetat med i fem dagar blev en kompakt massa på ett kilo eller två, som lätt skulle kunna användas till att slå ihjäl barn eller små hundar med.

Till och med trotjänaren, det knådfria brödet, sjönk ihop som en liten våt trasa med ovanligt hård skorpa. Men, som sagt, nya tider, nya bröd.

Eftersom min vän Fredrik var god nog att hjälpa en dataidiot (yours truly), så har jag numera, hur ska jag säga, tillgång till ett större kulturellt utbud. Mitt första projekt var Dexter. Jamenar, det lät nästan lite för bra för att vara sant:

CSI-gore! Hobbypsykologi! Michael C. Hall! Massmördare med rättspatos! Men, man oh man, det levde verkligen upp till hypen. Iallafall de två avsnitt som jag hunnit avverka.

Kan man tänka sig att SVT:s inköpare vaknar upp ur sitt koma och köper in Dexter lagom till hösten 2009?

Inga kommentarer: