torsdag 15 februari 2007

Middagen med Anna var mycket trevlig, men jag måste erkänna att de mer avancerade planerna fick skrotas pga av tidsbrist. Anna kom trots allt inte förrän halv åtta och vid den tiden vill man ha gärna ha sin mat snabbt.

Förra gången Anna och jag skulle laga mat ihop hade vi tagit på oss den storslagna uppgiften att laga seitan, göra, sås, potatis och sallad att äta till, samt koka en vitlökssoppa till förrätt.

Vid halv elva på kvällen var vi ganska hungriga och jag var ganska full, eftersom jag försökt dämpa hungern med den medhavda vinflaskan. Men vad gjorde det när seitanen krävde ytterligare en timme eller så i ugnen.

You can't hurry seitan. You just have to wait.

Eftersom vi alltså ville vara färdigätna innan midnatt, bordlades projekt som hemagjord gnocchi och sötpotatispaj. Istället blev det sesam och parmesanpanerad aubergin och zucchini med sallad och bröd. Dessutom hade jag förberett en enkel efterrätt.



Parmesan- och sesampanerade grönsaker

ex. 1 zucchini och 1 aubergin
annars kan man använda t.ex lätt förkokta rotfrukter, tex potatis
3 ägg
1 dl vetemjöl
minst 200g riven parmensan
2-3 dl sesamfrön
en nypa chilipulver
1 tsk blandade örter
salt, peppar

olja att steka i


1. Skiva grönsakerna i 1 cm tjocka skivor, torka dem med hushållspapper.

2.Häll upp mjöl, sesamfrön och ägg på varsin tallrik.

3. Vispa äggen, riv ner hälften av osten och tillsätt kryddorna. Riv ner den andra halvan av osten med sesamfröna.

4. Värm en stekpanna med olja. Doppa grönsaksskivorna först i mjöl, sedn ägg och sist i sesam och parmesan blandningen. Stek dem på medelhög värme tills grönsakerna verkar mjuka och har en gyllenbrun färg.

5. Servera med sallad, bröd och myntayoghurt.




Busenkel citrussötma


Skiva en grapefrukt och en apelsin i tunna skivor. Skär bort det vita och plocka bort ev kärnor. Slå över en nya råsocker och en matsked rosenvatten. Täck med plast och ställ in i kylskåpet i minst en timme.

Innan du ska servera, hacka tre små eller en stor sesamkaka fint. Pulverisera inte det, låt lite större bitar vara kvar för att skapa struktur. Strö sesamhacket över apelsinskivorna. Ät med glass, grädde eller yoghurt och mascarpone smaksatt med lite florsocker.


Och middagens höjdpunkt: Anna!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad lustigt att du känner Anna. Det gör jag med lite avlägset sådär. Hon hängde lite med lisa när vi bodde ihop.

Jag gillar din blogg. Jag har kommenterat ibland, men det brukar bli fel och inte komma upp.

/maggie

Gitto sa...

Haha, matprojekt som innebär midnattsmat har jag (och mer ofrivilligt Magnus) stor erfarenhet av. Och tillsammans med den aptitdämpande alkoholen kommer en del klantiga misstag, iaf i mitt kök. Tex sila såsen i durkslag UTAN någonting som samlar upp såsen under... :)

Anonym sa...

Tänk så mycket spännande matvarianter det finns.
Hade aldrig tidigare hört talas om "saitan" men nu har jag Googlat om det.
Kanske jag gör det själv någon gång
Örjan

Kinna Jonsson sa...

Vilket gott recept, det här måste jag prova. Dessutom har jag alla ingredienser hemma. Alltså blir det redan ikväll.

Sannah sa...

Maggie: Ja, Malmö är ganska puttigt, iallafall när det gäller sociala sammanhang!

Jättekul att du gillar den, fortsätt titta in!

Gitto: Vadå, diskbänken är det bästa stället för sås, det har jag alltid hävdat!

Kinna: Oh, du måste berätta hur det blev! Säg gärna till om du har några tips på förbättringar!