tisdag 13 februari 2007

Söt potatis för söta ladies

Igår var jag på knytismiddag i goda vänners lag. Gamla ladyfest-gänget närmare bestämt. Eftersom de råkar vara förträffliga människor kände jag att det var min plikt att skämma bort deras smaklökar så gott jag kunde.




Sötpotatis och feta sallad med salvia och ingefära
1 sötpotatis
1 palsternacka
2 morötter
300 g skogschampinjoner
2 röda lökar
Marinad:
1 msk ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
1 tsk chilipasta (sambal olek, harissa el. liknande)
1 msk salvia, hackad
skal av en citron
saft av en halv citron
1 msk olja
tsk bruna senapsfrön (rotsakernas bästa vän!)
salt, peppar

250 gram fetaost
2 msk sesamfrön

Ett salladshuvud lollo rosso
300 rödbetsskott
några rejäla nävar ruccola
en god balsamvinäger
olivolja
citronsaft

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skiva rotsakerna tunt, blanda ihop marinaden, gegga ihop med rotsakerna, bred på en plåt och laga tills grönsakerna är mjuka. När det är 10 minuter kvar lägger du till svampen och löken

2. Förbered salladen under tiden. Ta ut grönsakerna och låt dem svalna lite. Blanda allt i en stor skål, smula ner fetaosten ringla över lite balsamvinäger och en god olivolja, och ev. en skvätt extra citronsaft, salta och peppra.

Om några minuter kommer min finaste Anna på besök. Anna är nog den enda jag känner som är av lika stor matnördskaliber som jag. Förvänta er stordåd i morgondagens blogg alltså!

5 kommentarer:

Jens sa...

Kan man göra harissa själv?

Anonym sa...

Oj det ser helt sagolikt gott ut! det här måste prövas!

Sannah sa...

Jens: Visst kan man det! Inte så svårt heller.
Mixa 4–5 röda, grovhackade chilifrukter och 4–5 skalade och grovhackade vitlöksklyftor med 1 msk malen spiskummin, 1 msk malen koriander,några krossade korn kryddpeppar, 1 tsk salt och 1/2 dl olja till en slät massa.

Häll upp i en ren glasburk och täck med ett tunt lager olja så håller den sig bättre!

Jens sa...

Härligt!

Anonym sa...

jag vill äta upp DIG för du är så grym! ha HA!