söndag 25 mars 2007

Sitter pa ett internetcafe i Mezzeh i Damaskus. Namnet "Mezzeh" har savitt jag vet inget gemensamt med Meze (alltsa maten, eller snarare, hur den ats).

Resan ner gick bra. Vi var pa flygplatsen tre timmar innan planet gick, men han anda bara med att rusa genom tax-free pg av alla sakerhetskontrollerna. Kan vi inte aterinfora atlantangarna? Fast man far sakert inte ta med sig mer an en liter vatska pa dem heller...

I den evighetslanga sakerhetskon stod jag bakom en man med en vidunderlig jacka, en Scarface-jacka. Den var lader, lapptackesteknik och skilldrade olika scener ur filmen, komplett med ditsydda repliker och ett inte-helt-pa-pricken-portratt av Al Pacin0. Gud. Jag kunde inte sluta stirra pa den jackan. Hade jag varit fjorton och bott i Rosengard hade jag antagligen salt min mamma far att fa den. Det var en jacka som trancenderade alla kanda skalor. Var den graslig? Var den sa graslig sa att den blev cool? Det gick liksom inte att tillampa nagra kanda stilgrepp pa den. Den ar ett unikum och jag kanner mig priviligerad att ha fatt dela ko med den.

Kaptenen avslutade varje uttalande pa engelska med ett Ok-i? Som i "we are now ready for take-off. please fasten seatbealts, ok-i? Det skar sig lite med den annars officiella tonen.
Sekunden efter att planet hade tagit mark och piloten annonserat i hogtalaren att alla skulle forbli sittande tills planet hade stannat (ok-i?) reste sig planet upp som en man och alla borjade hysteriskt slita i sina vaskor och trangas mot utgangen. Ibland alskar jag verkligen araber.

Har ar allt bra, lite kallare an jag hade raknat med, sa jag kommer att for en gangs skull frysa arselt av mig har (oh the irony...)

Har varit en svang pa stan, atit farsk mandel, lilla morotter och nybakat brod (och en del annat ocksa saklart.) Ska forsoka ta tag i fotandet ocksa.

Ha det gott!

5 kommentarer:

Jessica sa...

Skrattade mig halvt fördärvad åt scenen när alla som på given signal reser sig upp och rusar mot utgången :).
När jag reste mellan Japan och Sverige och hade fönsterplats så brukade japanska turister alltid hänga på och över mig för att se ut sista biten. Artigheten förtogs av att nu skulle de banne mig se hur sjutton det såg ut redan från början.

Kristina sa...

Haaahaha piloten... och hahaha araber. Also known as turkar. Jag måste ringa till pappa och berätta att du är i "Turkiet". Har väl inget att säga direkt förutom att jag tycker jackan låter klockren! Kan tänka mig att ägaren var sjukt stolt och nöjd och det är ju huvudsaken, liksom. Jag ska gå och lägga mig nu. Det är pinsamt en sån pensionär jag blivit. Det är ju sommartid dessutom så klockan är egentligen inte 22.20 utan 21.20... eeeh... Nä, ut med löständerna och fram med korsordet. Puss kram!

Anonym sa...

hahahahaha! vad heter hon punk- designern? sonia rykiel (el är j ute o cyklar)? hon som typ gör kläder där det är kladdat "i'm expensive" o annat "rebelliskt". hon hade kunnat göra den jackan. el, antagligen inte i närheten av så bra (den är ju fulländad!), men ändå. den är så ful att den höjs t haute couture! saknar dig! (blev dock rädd av ditt pentamail.) xoxoxo

Anonym sa...

så kallt kan det väl inte va? låter verkligen som en underhållande resa. varför finns det ingen bild på jackan? du brukar ju inte va sen att hala fram kameran.

Appropå roliga kläder. Jag var på kb i lördag med en danskontakt som heter tobias. Där dansade vi med trummisen i wilmer x. HAn hade en sån där kristen blond tuff frisyr och spolariebrun var han också och ett stelt sliskigt leeende. han trodde alla ville ligga med honom. Han är ju faktiskt trummis. Det roade mig! Man jag gillar faktiskt att folk roar sig även i de åldrarna.

kb är roligt. jag har alltid hört en massa skit om stället men det var så pepp. och så var det roligt att jag kände många där. Träffade gamla kursare och tjejjourare och korridorer och bekantas bekanta och vi hade inget att säga varandra men än att vi aldrig var på kb annars. det roade mig med.


men inget hångel eller andra dåligheter. vad underbart att du har en blogg och så man inte behöver va utan varandra. kram kram marie

Anonym sa...

hej Sannah! tack för en fin och underhållande förstarapport. har precis suttit och pratat med Khaled (som kommer från syrien) om vad han brukar äta till frukost. han berättade bl.a. att han brukade rulla vinbladsdolmar med sin mamma! det var en fest. skulle kunna sitta och prata mat hela dagarna, men det är få som skulle uppskatta det i längden tror jag. Tur jag har dig! annars händer här inte så mycket. ledig dag imon =uppskattat! ta väl hand om dig och hoppas tolkandet/guidandet går bra! puss, anna