onsdag 28 mars 2007

Baklava och melodram

Okej, jag haller pa att bli tokig. Av nagon obskyr anledning har natet jag sitter vid beslutat sig for att bojkotta blogger. Detta innebar att jag inte kan oppna en enda blogg, inklusive mig egen. Fast det gar tydligen utmarkt att skriva i sin blogg (tror jag iallafall, jag kan inte se resultatet).

Oh well. Har har inte hant sa varst mycket sen sist, har last bocker, rokt vattenpipa, hangt framfor tv:n och lekt med mina smakusiner. Det sistnamnda beror antagligen pa en svar abstinens fran smaglinen pa jobbet, for jag ar inte direkt barnkar i vanliga fall.

Arabisk tv ar ett kapitel for sig. Mest tittar vi pa en kanal som heter "Zaman", dvs "forr i tiden" och inte helt otippat visar gamla filmer. Mest fran Egypten. Egypten ar tydligen mellanosterns Bollywood. Forrutom samma hysterisk produktionstakt bestar de egyptiska filmerna av lika manga omotiverade sang-och-dans nummer och lika skissartad intrig. Ingen orkar ens dolja att intrigen i basta fall kommer i tredje hand (efter glassiga filmstjarnor och lackra dansnummer).

Nar man som jag inte riktigt hanger med i handligen, blir filmerna nastan surrealistiska. En man cyklar runt pa en cykel och sjunger tranande. Sen ar han pa en restaurang, en kvinna river av honom skjortan, de sjunger och dansar lite, upp-backande av restaurangens gaster. Plotsligt ar de ute i en grand dar folk skjuter knallpulverpistoler mot varandra. Nagon dor. En skum typ skrattar diaboliskt. Klipp till ett brollop, oklart vems, dar sjungs det och dansas i fyrtio minuter.
Unge mannen pa cykel (fast nu utan cykel) gar omkring och sjunger sorgset for sig sjalv. Hans springer pa kvinnan-som-rev-av-honom-skjortan. De omfamnas och smahanglar lite. Skumme typen dyker upp och skrattar diaboliskt igen. Alla blir radda, fast da kommer polisen springande och skjuter honom, varpa alla borjar sjunga och dansa hysteriskt, polisen inkluderat. Slut.

David Lynch hade varit stolt.

En annan serie verkar enbart besta av en kvinna med galet mycket rosa ogonskugga som grater hela tiden sa att mascaran rinner. Hon har aven en dotter med Downs syndrom. Hon brukar vara glad nar dottern ar med, sa jag tror inte det ar darfor hon grater. Lovar att efterforska.

Har just tryckt i mig en massa baklava, knafe och en massa andra bakverk sa jag kommer att ga in i sockerkoma nu tror jag.

Ha det bra allihopa!

6 kommentarer:

Anonym sa...

vad ljuvligt. saknar rolig tv. fick skrattat lite diaboliskt själv nu i helgen. en feministisk teatergrupp var på kursen och underhöll.

jag måste få svar på en sak. vill läs mer om wolverine och undrar vilka böcker/album jag ska köpa. finns mycket på internetbokhandeln men jag vet inte vilka som är bra. en del verkar handla om wolverine i japan där han har en tjej en tid och slåss med svärd. är de bra?

jag tror du vet vad jag är ute efter, så ge mig tips så jag kan läsa nåt nu i påsk.
ciao!

Martin sa...

Låter ju farligt trevligt att hänga där du hänger.

Enligt en taxichaffis jag åkte med en gång (i Malmö) är den egyptiska dialekten av arabiska den som flest förstår, helt enkelt tack vare Egyptens status som "mellanösterns Bollywood" (lustig referens i två steg). Ska man tro honom så har alla araber sett gamla egyptiska filmer på tv någon gång..

Gitto sa...

pappa brun - det har jag också hört. Hade ju tänkt läsa arabiska i Lund, och tydligen var det den egyptiska arabiskan man skulle få lära sig just därför.

Hoppas du har det bra Sannah, och att du får i dig ordentligt med sötsaker!

Anonym sa...

till rebecca.

om du vill läsa fantastiskt snygga serier från 50-talet måste du låna romances without tears. den ligger på min säng om du har vägarna förbi. annars får du låna den efter mig. se upp för påskharen förresten!

Anonym sa...

Tjena tjejen!

Vad roligt att läsa om din resa! Låter lagom soft och schysst. Blev plötsligt sugen på arabiska kakor. Socker. Sirap. fikoncremé. Och mer socker. Mmmm! Bättre än vanliga påskägg. Lova att äta lite för mig med.

Ha det fint!

Kram malina.

Kristina sa...

Haahaha, det där låter som perfekta filmer för mig, jag fattar ju ändå ingenting av handlingar eftersom jag inte orkar koncentrera mig tillräckligt länge. Sång, dans och lite... diaboliskt skratt låter som my cup of tea! Jag får helt enkelt följa med dig nån gång och uppleva arabisk teve när den är som bäst! Härhemma är det bra. Men jag tvivlar på att du kommer läsa det här innan du kommer hem, så vi hörs då helt enkelt! P&k